Yritystoiminnassa on paljon mahdollisuuksia synergiaan ja win-win-tilanteisiin. Nyt en puhu fuusioista enkä suurista yhteisprojekteista, vaan pienistä, jokapäiväisistä asioista. Tällainen pienimuotoinen yhteistyö voi mahdollistaa yrityksille ilmaista näkyvyyttä, uusia asiakkaita, jaettuja kustannuksia tai vaikkapa parempaa löydettävyyttä verkossa. Toteuttamiseen ei tarvita investointeja, mutta avoimesta mielestä ja mielikuvituksesta on hyötyä. Kerron esimerkin pienestä win-win-tilanteesta verkkosivujen toteutuksessa.

Tilitoimisto ACC Orlando tilasi verkkosivupalvelultamme WEBUlta kotisivujensa uudistamisen ja hakukoneoptimoinnin. Projektin aloitus oli helppoa, sillä omistaja Carita Orlandolla ja talousjohtaja Samu Haapalalla oli selkeä käsitys siitä, millaiset uusien sivujen tulisi olla: informatiiviset, selkeät, mobiililystävälliset ja raikkaat. Tilitoimiston imagon täytyy olla uskottava, mutta sen ei tarvitse olla tylsä.

Kokoonnuimme aloituspalaveriin käymään läpi sivuille tulevaa sisältöä ja kuvitusta. ACC Orlandon valoisa toimisto soveltuisi hyvin kuvauspaikaksi ja henkilökunta malleiksi. Mutta tarvitsimme rekvisiittaa myös talouspalveluiden kuvitukseen. Talouden asiantuntijuutta tukemaan sopi hyvin WSOY:n viime vuonna kustantama ja Jaakko Kankaanpään kääntämä Adam Smithin klassikkoteos Kansojen varallisuus. 1000-sivuinen kirja on vaikuttava myös hienon ulkoasunsa ansiosta.

Palveluita symboloimaan ideoimme yrityksen väreihin sopivan säästöporsaan. Googlatessa vastaan tuli useampiakin vihreitä säästöpossuja, mutta palaset.com -sivuilta löytynyt nostalginen designnorsu “Jolly” oli hienoin ja sympaattisin kaikista.  Olin yhteydessä Palaset-tuotemerkin ja norsun oikeudet omistavaan yritykseen, MK-Tresmeriin, ja kysyin lupaa heidän tuotteensa käyttöön toisen yrityksen verkkosivulla. Asiaan suhtauduttiin innostuneesti, saimme luvan ja ostimme tarvittavat norsut kuvauksiin.

Norsujen kautta pääsemme viimein win-win-tilanteeseen. ACC Orlandolle tuli norsuista yritysilmeeseen sopivat maskotit, jotka koristavat nyt toimistoa ja piristävät sivustoa. Norsut auttoivat valokuvaajamme Maarjaa kuvituksen toteuttamisessa ja sivuston runsas kuvitus helpotti osaltaan hakukoneoptimointia. Vaihtoehtoisia kuvia jäi myös “plakkariin”, käytettäväksi myöhemmin blogeissa ja sivupäivityksissä.

Jatkossa uusien palveluiden kuvituksia voi ideoida jo tutuiksi tulleiden norsujen avulla. MK-Tresmer sai ACC Orlandon sivuilta linkin omaan verkkokauppaansa. Norsut ja verkkokaupan nimi näkyvät sivuilla vieraileville ja ulkopuolinen linkki sivustolle parantaa palaset.com sivun löydettävyyttä hakukoneiden tuloksissa. Yritys sai myös norsukuvat itselleen kuvat ja voi käyttää niitä esimerkiksi omissa Facebook-päivityksissään. Maailma ei mullistunut, mutta pieni asia toi iloa ja hyötyä useammallekin taholle. Se taisi olla tämän kirjoituksenikin tarkoitus.